‹ înapoi la blog

12 August 2020 | Educaţie

Andrei Stupu | "Misiunea mea e una foarte clară: să nimicesc noaptea minții prin educație de calitate."

12 august marchează în întreaga lume Ziua Tineretului iar aceasta se sărbătorește aducând în atenția tuturor provocările și problemele care vizează lumea și, în același timp, tinerii speciali care le depășesc prin ambiție și curaj.

Aceștia se implică, vor schimba multe, începând de la mentalități și până la modul în care se vor derula și conduce business-urile viitoare. Au un spirit de voluntariat plin de energie și în același timp unul antreprenorial ieșit din comun.

Generația de azi se implică pentru viitorul generației de mâine. Află poveștile a trei tineri care nu așteaptă ca lucrurile să se schimbe de la sine. Află ce îi pasionează, cum reușesc să lupte pentru lucrurile în care cred și cum văd ei lumea de mâine.


După șapte ani de lucru în mediul ONG, sute de ore de training cu tineri și adulți și o serie de cursuri dezvoltate cu numeroși parteneri, Andrei Stupu a creat Ziua Mintzii. Aceasta a apărut din dorința de a susține și promova colaborarea dintre generații și pentru a dovedi că prin educație orice proces poate fi îmbunătățit și orice persoană își poate demonstra potențialul.


Ziua Internațională a Tineretului se sărbătorește din anul 2000. Care crezi ca e diferența între tinerii acum 20 de ani și cei de azi?


Sunt multe dezbateri legate de diferențele dintre millenials și zeți. La nivel global, principala diferență e digitalizarea, pentru cei dintâi fiind o caracteristică emergentă, în timp ce, pentru cei din urmă, este una nativă.

În România, diferențele sunt clar mai accentuate, tinerii anilor 2000 fuseseră crescuți cu deviza că vine marea transformare, că schimbarea va fi posibilă, țin minte că nu de puține ori am auzit adulții din jurul meu vorbind despre ”venirea anilor 2000”, când, în sfârșit, se va trece într-o nouă etapă. Ei au fost pionierii unor mișcări și ai unor modele culturale aduse la noi în țară, probabil au simțit cel mai intens conflictul dintre generații, fiind la vârsta tinereții în momentul în care se trasa granița dintre mentalitatea comunistă și cea democratică.

E mult spus generație de sacrificiu, dar, probabil, tinerii anilor 2000 sunt, cel puțin, deschizători de drumuri. Cei care sunt tineri în 2020 nu doar că s-au născut în plină democrație dar au trăit și 13 ani, adică majoritatea vieților lor, într-o țară europeană în care oportunitățile s-au multiplicat rapid, iar achizițiile educaționale și culturale globale le-au fost mult mai la îndemână. Principala diferență între tânărul anului 2000 și cel al anului 2020 este că cel din urmă nu mai trebuie să convingă pe nimeni că lumea s-a schimbat, el poate să se bucure în mod real de resursele pe care le are la dispoziție și să își optimizeze orice aspect al vieții. Generația Z este mai independentă și mai liberă, poate, într-o anumită măsură, și datorită efortului depus de millennials.


În prezent există în lume 1,8 miliarde de tineri cu vârste între 10 şi 24 de ani. Potrivit ONU, este cea mai mare populaţie de tineri din toate timpurile. Cum crezi că influențează acest procent evoluția lumii?


Aici sunt multe lucruri de luat în considerare, e cumva și o consecință logică a faptului că acum pe Terra trăiesc mai mulți oameni decât oricând altcândva, deci mai mulți decât au fost vreodată în fiecare categorie de vârstă.

Numărul tinerilor nu influențează în niciun fel evoluția lumii, gândirea lor, însă, da.Fundamental, lucrurile se schimbă dacă acești tineri înțeleg și acționează pentru soluționarea celor mai presante probleme ale lumii: încălzirea globală, poluarea, suprasolicitarea resurselor, suprapopularea planetei, lipsa șanselor egale între cetățeni la nivel global, nerespectarea drepturilor omului încă în foarte multe state ș.a.m.d.


Când se vorbește despre tineret, mereu se aduce în discuție și subiectul educației. Cum ar arăta pentru tine un sistem educational ideal, unul care să pregătească tinerii mai mult pentru viață?


Nu există sisteme ideale. Există, însă, sisteme adaptabile, strategii actualizate, viziuni flexibile, misiuni autentice și oameni virtuoși. E nevoie de toate aceste elemente pentru a produce un cadru optim pentru educație. E nevoie de comunități sănătoase și de modele. Educație se face de la locul de joacă, la universitate, în familie, pe stradă, în mașină, oriunde individul interacționează cu informație. Nu poți închide un copil într-o școală ideală pentru a-l da mai apoi unei societăți corupte. ”E nevoie de un sat ca să crești un copil” e cel mai bun citat despre educație din câte s-au zis, prin urmare sistemul educațional e doar o felie din marele tort social pe care îl servim copiilor noștri.

Pentru mine, ideal e să ne naștem într-o familie sănătoasă în care suntem validați, acceptați și tratați cu iubire, să creștem înconjurați de cetățeni responsabili și să avem acces la servicii sociale de calitate, să parcurgem programe educaționale de toate felurile din momentul nașterii până în ultima zi a vieții noastre și să fim valorificați pentru abilitățile noastre. Dar, cum idealul e mai aproape de imaginar decât de concret, iar eu sunt o fire pragmatică, mi-aș dori ca sistemul să fie măcar adus la zi și bun, asta ar fi deocamdată de ajuns până facem acest proces de îmbunătățire și la capitolele sănătate, infrastructură, economie, cultură ș.a.m.d. În momentul în care vom porni cu toate aliniate la un nivel înalt, vom putea tinde spre ideal, deocamdată cârpim pe unde putem. Ideal ar fi să creștem oameni asumați, conștienți și împliniți.


Tema Zilei Internaționale a Tineretului 2020, este „Implicarea Tinerilor pentru Acțiune Globală” și urmărește să evidențieze modalitățile prin care implicarea directă a tinerilor la nivel local, național sau global îmbogățește în mod semnificativ procese sau chiar instituții, legi. Cum crezi că se traduce această implicare în România? Ce zone crezi că pot fi cel mai rapid influențate de niște tineri determinați să schimbe ceva?


Sunt deja mulți tineri care au trecut la acțiune, din ce în ce mai mulți înțeleg nevoia de acțiune locală pentru a schimba lucruri la nivel global și sunt parte din mișcări și grupuri de inițiativă; la fel cum sunt și foarte mulți tineri, cel puțin în România, care nu au resurse să-și finalizeze studiile, care au terminat studii care nu le sunt utile sau care sunt șomeri din varii motive.

Sunt încă tineri cu mentalități retrograde și sunt și tineri cu potențial de masă critică. Când vine vorba de previziuni, chiar e nevoie să fim obiectivi și să privim lucrurile în ansamblu, chiar dacă situația nu este tocmai roz. Până la urmă, de aceea facem acest exercițiu de imaginație, ca să creionăm o lume mai bună decât cea în care trăim deja. Zonele pe care tinerii le pot influența cel mai ușor sunt legate de cultură și educație. Ei pot adopta sau crea noi trenduri și își pot adapta stilurile de învățare, pot să creeze comunități care să creadă în același țel și pot conștientiza prin informare viguroasă importanța unor acțiuni responsabile.


Cum crezi că va arăta lumea după anul acesta? Vor fi influențate major comportamentele, viziunea asupra vieții a tinerilor?


Lumea arată diferit de la an la an, în bine sau în rău. E o mare șansă ca această criză de sănătate să ne deschidă ochii și să ne pună în fața unor alegeri decisive, pe noi, tinerii. Apar noi evoluții în ceea ce privește viața profesională, relațiile de muncă, formele de învățare, infrastructurile de socializare

Cei mai puternici se vor afirma în rândurile tinerilor, această criză va duce la formarea unor potențiali lideri care vor ști cum să găsească oportunități în situații nefaste. Sunt cei care vor juca în mod real cartea generației tinere, trasând principalele preocupări și creând noile trenduri pe care ceilalți le vor urma. Responsabilitatea, grija și apartenența se vor găsi mai pregnant în comportamentele tinerilor trecuți prin această criză.


De la generație la generație tehnologia pătrunde tot mai puternic în viețile noastre. Ce a adus pozitiv aceasta în viața ta și ce crezi că “ți-a furat”?


Tehnologia doar există. E un instrument și o parte integrantă a vieții mele de zi cu zi, ea nu mai este o noutate și, drept urmare, ea nu mai aduce și nici nu mai fură. Sunt sigur că veți primi acest răspuns de la majoritatea celor de vârsta mea. Tehnologia a devenit o parte naturală din desfășurarea activităților noastre, ale tuturor, drept urmare, ea trebuie acceptată ca o condiție sine qua non a integrării noastre.

Odată ce schimbi infrastructura lumii, caracteristicile acestea devin achiziții la nivel individual. Nu există abuz de tehnologie și nici extaz obținut prin tehnologie. În 2020 poți să-ți petreci timpul inutil pe platforme online sau în jocuri video, dar asta are de-a face cu educația, nu cu tehnologia. În concluzie, un instrument nu îmi aduce și nu îmi fură, eu singur produc abundență sau risipă prin felul în care îl folosesc.


Te-ai surprins folosind, măcar mental 😊, expresia “Tineretul din ziua de azi” referindu-te la cei mai tineri decât tine? Ce părere ai despre ei, despre generația Z?


Pentru mine, ”tineretul din ziua de azi” e deja generația alpha, cei născuți după 2020, o cohortă de populație extrem de inteligentă, cu cel mai larg acces la resurse și crescuți în acord cu aceste principii, tratați firesc pentru că le au, nu cu surprindere sau oroare. Până la urmă, sunt copiii millenials și gen Z.

Legat de generația din care fac eu parte, adică generația Z, cred că avem timp. Timpul e singura diferență dintre generații. Potențial am avut cu toții, de la fiecare nouă generație cele anterioare au avut așteptări și temeri. Noi avem timp, pentru că schimbarea noastră este la timpul prezent. Nu știu dacă vom reuși, nu știu nici măcar în ce termeni se măsoară reușita, esențial pentru noi este să menținem echilibrul care ne asigură un trai sigur și liber, iar acolo unde este absolută nevoie, adică în țările în curs de dezvoltare, să facem în așa fel încât termeni precum ”decent” și ”optim” să fie practicabili. Noi suntem încă o generație în plin proces de învățare, doar că învățăm un pic mai repede și mai bine.


Dacă ți-ar vorbi copilul care ai fost, ce ar spune despre tânărul care ești?


Andrei mititel nu prea își dădea cu părerea, îi plăcea să observe și să creeze tot felul de legături între oameni, lucruri și informații. Trăia la țară și se bucura de o viață simplă, dar tihnită, într-o familie echilibrată și unită. Copilul Andrei n-ar spune nimic despre versiunea lui tânără, ar zâmbi și s-ar pune pe treabă, știe deja că visurile mărețe se împlinesc doar prin muncă.

‹ înapoi la blog