27 November 2017 | Antreprenoriat social

Eco Extract, uleiuri sănătoase pentru energia de zi cu zi

"Eco Extract este mai mult decât o poveste, e un stil de viață. Este stilul meu de viață pe care vreau să îl replic în toate familiile din România care doresc să trăiască sănătos."

Cu acest gând, Mariana Ciufu din Videle, Teleorman, a aplicat la competiția Fabricat în Țara lui Andrei și a câștigat finanțare pentru a-și pune ideea în aplicare.

Mariana a lucrat peste 30 de ani  în producția industrială de alimente. În toți acești ani a observat cu amărăciune că alimentele de pe piață sunt procesate excesiv, doar pentru a crește profitul producătorilor. Lucru bun pentru economie, dar foarte rău pentru sănătatea populației, afirmă ea.

"Dincolo de noțiuni care par complicate, precum antioxidanți, Omega, vitamine, minerale etc., organismul uman funcționează pe principii simple: hrana se transformă în energie. Dacă hrana este de proastă calitate, atunci și energia e la fel. Hrana noastră trebuie să fie vie ca să avem energie."

Eco Extract s-a născut tocmai din dorința de a produce o schimbare la scară largă. În această societate dinamică, afacerea socială Eco Extract reînvie o tehnologie veche de presare a semințelor la rece pentru obținerea uleiului, fără vreun tratament termic sau chimic la bază.

Uleiurile produse de afacerea socială Eco Extract sunt 100% naturale, fabricate din semințe proaspete, iar procesul de producție nu implică niciun tratament termic sau chimic.

După ce sunt presate semințele, se decantează uleiul, este filtrat și îmbuteliat. Un produs viu, plin cu energie, cum spune antreprenoarea.

"Doar uleiurile presate la rece păstrează substanțele active în produs."

Aceasta este metoda naturală și cea mai bună de preparare a uleiului, afirmă Mariana Ciufu. Astfel, produsul își păstrează toate substanțele nutritive.

Mariana Ciufu nu a ales întâmplător producția de ulei presat la rece. Uleiul se găsește în bucătăria fiecărei familii, fiind unul dintre produsele de bază folosite în mâncare.

Îi place să spună că mâncăm doar ca să ne ținem stomacul ocupat și să uităm de foame. Dar e important ca toată lumea să înțeleagă că orice aliment consumat are o mare influență asupra sănătății noastre. Așa că Mariana ne recomandă să ne întrebăm zilnic – consumăm alimente moarte sau alimente vii?

"Nu putem fi productivi când mâncăm doar snaksuri, pe fugă. Mâncarea sănătoasă este cea care ascute mintea, care construiește celule noi. Atunci când oamenii vor înțelege că hrana este principala sursă pentru o viață echilibrată și calea către succes, societatea se va schimba în bine."

Eco Extract oferă nu doar produse de calitate, ci și educație, spune antreprenoarea socială.

"Vrem să demonstrăm că e mai ieftin să mănânci sănătos decât să investești în tratamente pentru vindecarea unor boli provocate de dezechilibre alimentare. Noi venim cu soluții pentru alimentația rapidă, sau “pe fugă”, cum spunem noi. Dacă tot vrei o salată de legume repede, mai bine energizezi farfuria cu câteva picături de ulei presat la rece. Cu un simplu obicei schimbat, primești mai multe beneficii pe termen lung."

Eco Extract și-a câștigat clienți mai ales la târgurile de produse de larg consum și la cele destinate produselor fabricate de întreprinderi sociale. Acolo au avut ocazia de a discuta direct cu ei și de a împărtăși toate beneficiile consumului de ulei presat la rece.

Spre bucuria echipei, peste 80% dintre clienții lor au rămas fideli produselor, pentru că au înțeles că un simplu obicei schimbat poate face o mare diferență pentru sănătate.

"Îmi amintesc de o tânără care a vizitat standul nostru la un târg de produse agro-alimentare. După ce i-am zis despre beneficiile uleiurilor presate la rece și cât de simplu e să adopți un obicei sănătos pentru tine, a cumpărat 11 sticle de ulei. Ca să le ofere cadou de Paște apropiaților. Îmi spunea că de fiecare dată când întreabă pe cineva ce-și dorește cadou, ei răspundeau sănătate, că e mai bună decât toate. Așa că le-a oferit sănătate la sticlă."

Afacerea socială Eco Extract aduce beneficii întregii comunității, nu doar sănătății oamenilor. Până în acest moment, afacerea a generat surse de venit pentru 14 gospodării care cultivă semințe oleaginoase.

50 de persoane din comunități marginalizate au beneficiat de trainguri pentru cultura plantelor oleaginoase, altele decât floarea soarelui.

O persoană care nu mai spera să aibă vreodată un venit constant și-a găsit un loc de muncă în cadrul afacerii. Este vorba de Gigel, cel care operează presa în cadrul făbricuței de ulei. Înainte să se angajeze aici a fost șomer neindemnizat de lungă durată. Când a divorțat a rămas singur și fără locuință. Veniturile lui nu erau constante, lucra cu ziua, pe unde apuca. De când a intrat în echipa Eco Extract e fericit că are un venit stabil. Și-a recâștigat stima de sine, simte că e util societății și se bucură că a fost integrat într-un grup.

"E foarte implicat în activitatea lui și e în permanentă căutare de soluții și idei care să ne ajute să ne dezvoltăm."

Mai bine de 150 de gospodării sărace au învățat despre îmbunătățirea alimentației animalelor prin utilizarea șrotului, adică primul produs rezultat de la măcinarea cerealelor, foarte bogat în substanțe nutritive. Prin utilizarea lui în alimentația animalelor, fermierii îmbunătățesc calitatea cărnii pe care o consumă.

De când a lansat afacerea socială, Mariana e mai fericită. Face ceea ce îi place și se bucură că face bine în jurul ei: îi ajută pe fermierii din mediul rural cumpărându-le produse, a oferit un loc de muncă stabil unor oameni din comunități defavorizate și aduce pe piață produse de calitate, cu beneficii majore pentru oameni.

"Lucrez într-un mediu plin de viață, de la oameni până la produsele pe care le realizăm."

Dar drumul până aici n-a fost ușor. Provocările au apărut din toate părțile: de la locația unde funcționează afacerea socială, la angajarea personalului și plasarea de produse în marile hypermarketuri.

"După ce am derulat activitatea de producție în locația inițială din Videle, am avut neplăcuta surpriză să identificăm probleme ascunse ale clădirii la sistemul termic și instalația electrică, adică la punctele cheie care trebuie să asigure buna funcționare."

Clădirea avea defecțiuni majore la sistemul de încălzire, astfel că nu puteau asigura o temperatură optimă de lucru pe toată perioada anului. Iar pentru ca sămânța de floarea soarelui să poată fi presată, temperatura ambientală trebuie să fie de minimum 15 grade Celsius. În plus, instalația electrică avea probleme de tensiune și nu putea susține buna funcționare a preselor pe toată durata unui proces de producție. Așa că au decis relocarea în mediul rural.

O altă etapă dificilă a fost să introducă produsele Eco Extract pe rafturile hypermarketurilor din România.

"Obiectivul nostru este să oferim șansa la o alimentație sănătoasă cât mai multor oameni așa că ne-am îndreptat atenția către hypermarketuri. Din păcate, negocierile cu marile lanțuri de retail nu au avut succes, pentru că nu ne putem asuma costurile de plasare a produselor la raft."

Așa că au schimbat strategia și au început să vândă produsele pe internet, unde publicul este la fel de mare ca și în magazine. Acum, produsele ajung de la fabrică direct pe masa consumatorilor. Așa au scăpat de toate procesele logistice, care atrag și mai multe costuri și poluare, pe deasupra.

"Vânzarea online ne permite să păstrăm prețurile accesibile și să protejăm mediul înconjurător."

Toate provocările sunt lecții, adaugă Mariana. Dacă producție și procesare de alimente a învățat toată viața, despre marketing și vânzări abia acum a aflat mai multe.

Rezumată în cifre, până în prezent afacerea Eco Extract înseamnă 13.300 euro venituri proprii investiți, pe lângă grantul de 32.000 de euro oferit de OMV Petrom, bani cu care au fost cumpărate peste 23 de tone de semințe de floarea soarelui, alături de utilajele necesare.

"Pe viitor, îndrăznim la obiective mărețe. Așa cum în fiecare casă există un calculator pentru antrenarea minții, așa trebuie să existe și o sticlă de ulei presat la rece pe fiecare masă, nu doar pentru sănătatea creierului, ci a întregului organism."


Eco Extract este o afacere socială finanțată de OMV Petrom prin competiția Fabricat în Țara lui Andrei. Rezultatele competiției: 55 de planuri de afacere dezvoltate. 20 de afaceri sociale finanțate cu un total de 700.000 de euro. 2.000 de ore de consultanță în afaceri din partea Fundației NESsT.

‹ înapoi la blog